2 Mayıs 2012 Çarşamba

Köy Tavuğu Nasıl Temizlenir?

Senede bir-iki defa tavuk yiyebilen bizler için daha sene yarılanmadan yiyeceğimiz dördüncü tavuk bu! Kendimizi aşmışız anlaşılan. Dün Şamlar Köyü civarında gezinirken rastladığımız ve almadan edemediğimiz kafası ve ayaklarının kesilmesi haricinde hiçbir işleme tabi tutulmayan tavuğumuzla evimizin yolunu tuttuk. Bu sabah ilk işim tavuğu yolup içini boşaltmak ve pişmeye koymaktı. İki ay kadar önce eşim bir arkadaş vasıtası ile en esaslısından(oldukça iri bir tavuktu) bir köy tavuğu almıştı. Bu tavuğun kanat tüyleri dışındaki tüyleri yolunmuş fakat ayakları bile kesilmemişti. Ben tavuğun bu halde geleceğini bilmediğimden bir hışımla taşlık, yürek, ciğer demeden içini olduğu gibi atıvermiştim. İlk köy tavuğu temizleme maceram buydu ve beteri olmaz diye düşünürken bu sabah tüm tüyleri koparılmayı bekleyen bir tavuğum vardı önümde. Aslında evimizde bir tanecik de olsa balkon olsaydı bu kadar sorun olmazdı. Durumu daha zorlaştırmamak adına bu görevi bir terapi bir eğitim gibi algılamaya karar verdim:) Önce anneanneciğimi aradım ve tüyleri yolmanın kolay bir yolu olup olmadığını sordum. Nitekim aldığımız adam kaynar su dökerek daha kolay yolunduğunu söylemişti ama anneannem biz kuru yolardık deyince ben de onun yaptığı gibi yapmak istedim. 2.5 saat sonra işlem tamamlanmıştı. Anneannemim tarifiyle taşlığını yıkayıp ciğer ve yürekle bir kenara ayırdım, bunları tavuk suyu ile yapacağım çorbaya ekleyeceğim. Özellikle D vitamini içerdiğinden tavuk ciğeri gelişme çağındaki çocuklar için önemli.


Önce çalışacağım zemini gazete sayfaları ile kapladım ve birkaç poşet aldım yanıma. Tavuğun tüylerini yolmaya göğsünden başladım, sonra sırtındaki en son kanatlarındaki tüyleri yoldum. Göğüs ve sırtta bulunan tüyler daha kolay yolundu; kanatlardaki özellikle uzun olan tüyler biraz uğraştırdı. Unutmadan tırnaklarınız mutlaka kısa olmalı, yolma esnasında baş parmak işaret parmağına sürekli baskı uyguladığından aşındırıyor. Tüm tüyler yolunduktan sonra sıra geldi iç organları çıkarmaya. Tavuğun alt kısmındaki deriyi ince bir şerit halinde çıkardıktan sonra bıçak yardımıyla iç organlarla kaburgalar arasındaki zarı kılavuz alarak dikkatli bıçak darbeleriyle ayrıştırdım. Ayrıştırma devam ederken alttan içeriye bakıp ne durumda olduğunuzu kontrol edebiliyorsunuz. Bir süre sonra elimle müdahale ettim ve evet artık içi boşalmıştı! Dışarıya çıkanlardan koyu renkli olan kırmızı ete benzeyenler yürek ve ciğerler. Bir de taşlık var yenebilen bu da sert küçük bir parça içinde kumlar var bunları çıkarıp iyice yıkadım. Temizleme sırasında biyoloji derslerinde hayvanların sindirim sistemlerinden bahsettiğimiz zamanlar aklıma geldi ve edindiğimiz bilgilerin ne yazık ki hep kağıt üzerinde olması canımı sıktı. Aslında bu temizleme işi tam bir biyoloji dersi gibiydi, muhtemelen biyoloji öğretmeni olsaydım en azından tavuğun sindirim sistemini bu şekilde anlatmayı tercih edebilirdim. Tavuğu yıkadım tütsüledim, tekrar yıkadım ve nihayet pişirmeye hazır hale geldi. Tavuğu nasıl pişirdiğim ise diğer yazının konusu.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...