10 Şubat 2012 Cuma

Ev Yapımı Galeta Pişirelim!

 


Hazır gıdaları bıraktıktan sonra pek çok defa evde galeta yapmayı denedim. O zamanlar evde maya yapımı konusunda pek tecrübem yoktu ve hazır mayaları da kullanmamayı tercih ettiğimden karbonatlı tarifleri yaptım durdum ve sonuçta her seferinde çubuk şeklinde tuzlu kurabiyeler pişirmiş oldum. Gerçi onları da zevkle yedik ama asla galeta değillerdi. Oysa ben galetamı çaya batırıp biraz yumuşatıp yemeye bayılırdım! Yaklaşık bir buçuk senedir kendi ekşi mayamı üretebiliyorum ve bu mayayla kendi ekmeğimi yapabiliyorum. Tabii zaman zaman mayayla yeteri kadar ilgilenemezsem bozuluyor ve tekrar mayaya başlamam zaman alabiliyor.


Birkaç gün önce ekşi mayaya başladım ama ikinci gün yeteri kadar kabarcık yoktu ve o an aklıma daha önce denemediğim ama başarılı olacağına neredeyse emin olduğum bir deneme fikri geldi ve evet o denemenin ardından bu tarifi sizlerle paylaşabiliyorum.


Kefiri bilirsiniz. Kefiri sütle mayalayarak devamlı olarak kefir elde edebilirsiniz. Bağırsaklarımızda yaşaması gereken sindirim kolaylığı başta olmak üzere vücudumuza pek çok faydası olan bakterileri içerdiğinden oldukça önemli bir besin. Kefirin nasıl hazırlanması gerektiğiyle ilgili detaylı bir anlatımı bu linkte bulabilirsiniz: http://www.sademutfak.com/2011/06/1850/


Gelelim benim mayama... Evde uzun süredir öylece duran atmaya kıyamadığım ama tadından da pek hoşlanmadığım kefiri tam buğday unu, su ve kaya tuzu ile başladığım ekşi mayama ekledim. Amacım kefirdeki bakterileri besleyerek mayamı kuvvetlendirmekti. Kefiri ekledikten sonra biraz doğal pekmez ve biraz da ılık su ekledim. Bir kaç saat sonra yüzeyde pek çok kabarcık oluşmuştu. Doğal maya hazırlarken bakterilerin üreyebileceği sıcaklığı ayarlamak, beslenmeleri için pekmez veya bal ile yeterli miktarda tam buğday unu ve içme suyu eklemek gerek. Mayayı kokladığımda ekşi maya gibi değil de daha tatlı bir kokusu olduğunu fark ettim ve bu maya ile galeta ve poğaça gibi hamur işlerinin pek lezzetli olacağını düşündüm. Kırk Fırın Ekmek sitesinde imrendiğim tariflerden biri olan "el yapımı grissini" tarifini çok az bir değişiklikle uyguladım ve bu sefer pişirdiklerim gerçekten galeta idi! Tarifin orjinalini bu linkten görebilirsiniz: 
http://www.40firinekmek.com/el_yapimi_grissini.htm. Bu kadar güzel ve başarılı bir tarifi paylaştığı için Tuba Gölcüklü'ye sevgilerimi sunuyorum.


Ev Yapımı Galeta




Malzemeler
4 su bardağı kepeksiz doğal un (katkısız, beyazlatılmamış, ben İHE organik buğday ununu kullanıyorum)
1 tatlı kaşığı öğütülmüş kaya tuzu
1 su bardağı doğal maya (ben kefir, tam buğday unu, kaya tuzu, doğal pekmez ve su ile hazırladım)
1 su bardağı oda sıcaklığında su
1 yemek kaşığı kurutulmuş biberiye (elimle ufalayarak ekledim)
5 yemek kaşığı sızma zeytinyağ

Yapılışı
Unu geniş cam bir kaseye eleyin, kaya tuzu ve kurutulmuş biberiyeyi de ekleyip maya, sızma zeytinyağ ve suyu ilave edin. Hamuru iyice özleşene kadar yoğurun, yaklaşık 6-7 dakika kadar. Hem yumuşak hem ele yapışmayan bir hamur oluşuyor. Bu hamuru zeytinyağ sürdüğünüz mutfak tezgahında 20x30 cm lik dikdörtgen olacak şekilde merdane yardımıyla açın. Hamurun üzerine yağlı kağıt veya streç film sererseniz daha rahat açabilirsiniz. Hamurun kalınlığı yarım cm kadar olmalı. Açtığınız hamuru yağlı kağıt veya streç filmle örtüp kabarana kadar bekleyin. Ben doğal maya kullandığımdan birkaç saat beklemem gerekti. Kabardıktan sonra hamuru yatay olarak ikiye bölün, ardından dikey olarak birer cm aralıklarla kesin. Sonra her bir parçayı ince uzun rulolar haline getirip zeytinyağ ile yağladığınız fırın tepsinize aralıklarla dizin ve önceden ısıtılmış 200 dereceli fırında 15-20 dakika kadar pişirin. Üzeri çok kızarmadan almalısınız, benimkiler biraz fazla kaldı:) Bu ölçülerle 30 adet galetanız oluyor ve yemeye kıyamayacağınız lezzet ve kıtırlıkta oluyorlar!


1 yorum:

  1. Ellerinize sağlık.Ekşi mayanızı tarhana gibi yassılaştırıp kurutursanız bozulmadan saklayabilirsiniz.İstediğiniz zaman ılık suda çözüp kullanabilirsiniz.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...